counter

Μαμά, που… «φυτρώνουν» τα λεφτά;

Μαμά, που… «φυτρώνουν» τα λεφτά;
Μαμά, που… «φυτρώνουν» τα λεφτά;

PAIDI

Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε στα παιδιά για τα χρήματα και τη σωστή τους διαχείριση, καλό θα ήταν να φτιάξουμε ένα σύντομο, αλλά περιεκτικό πλάνο στο μυαλό μας με το τι ακριβώς θα θέλαμε να μάθουν.

 

Στόχος μας είναι να καταλάβουν τα μικρά μας πως τα χρήματα είναι ένα «εργαλείο» στα χέρια μας το οποίο, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να μας καλύψει τόσο τις βασικές μας ανάγκες (στέγη, τροφή, περίθαλψη, ένδυση), όσο και κάποιες επιθυμίες μας όπως π.χ. ένα παιχνίδι, μια βόλτα στο λούνα παρκ, ένα τηλεκατευθυνόμενο αυτοκινητάκι. Η γνώση για όλα αυτά βρίσκεται στα χέρια μας. Μπορούμε λοιπόν να την «περάσουμε» στα παιδιά ξεκινώντας από κάποιες βασικές «χρηματικές έννοιες»!

 

 

Έννοια #1: ΕΡΓΑΣΙΑ

Τα λεφτά…κόποις κτώνται!

 

Από νωρίς θα πρέπει τα μικρά μας να καταλάβουν πως τα λεφτά δεν πέφτουν από τον ουρανό, ούτε «φυτρώνουν» στα δέντρα. Για να κερδίσουμε κάποια χρήματα χρειάζεται να δουλέψουμε. Το παράδειγμα των γονιών, οι οποίοι κάθε μέρα πηγαίνουν στη δουλειά τους για να φέρουν χρήματα στο σπίτι –και κατ’ επέκταση γαλατάκι στο ψυγείο, φαγητό στην κατσαρόλα, ρουχαλάκια στη ντουλάπα και τα τόσα άλλα αγαθά που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή–  είναι ένας πολύ  «ζωντανός» τρόπος για να κατανοήσουν τα παιδιά την πηγή παροχής των χρημάτων και τους τρόπους «επένδυσής τους».

 

Extra tip: Δεν είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί μια ανάλογη σχέση δοσοληψίας ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά για να γίνει η έννοια πιο κατανοητή. Αρκεί μια απλή συζήτηση. 

 

 

Έννοια #2: ΧΑΡΤΖΙΛΙΚΙ

Χαρτζιλίκι… παντός καιρού

 

Δεν είναι λίγες οι φορές που τα παιδιά, από πολύ μικρά κι όλας, ενθουσιάζονται με το «γλυκό» κουδούνισμα των κερμάτων μέσα στο δικό τους πορτοφολάκι. Είναι αλήθεια ότι το χαρτζιλίκι συμβάλλει θετικά στην αυτοπεποίθηση των παιδιών -μια και μέσω αυτού μπορούν μόνα τους να ανταποκριθούν σε κάποιες καθημερινές τους ανάγκες όπως π.χ. αγοράζοντας ένα κουλούρι ή ένα χυμό από το κυλικείο του σχολείου- τα βοηθά να εξασκούνται στους μαθηματικούς υπολογισμούς, να αξιολογούν τις ανάγκες τους, να είναι πιο οργανωτικά και, φυσικά, είναι το πρώτο σημαντικό βήμα ούτως ώστε να μάθουν μελλοντικά να αποταμιεύουν.

  

Extra tip: Αποφασίζουμε –σύμφωνα πάντα με τις δυνατότητές μας, αλλά και τις «ανάγκες» του παιδιού- το ποσό που μπορούμε να διαθέσουμε για το χαρτζιλίκι του, κάθε πότε θα του το δίνουμε (π.χ. κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα, μια φορά τον μήνα) και φροντίζουμε να είμαστε πάντοτε συνεπείς στις… υποχρεώσεις μας!

 

 

Έννοια #3: ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ

Αγάλι, αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι…

 

Ιδανική στιγμή για να κατανοήσει το μικρό μας την έννοια της αποταμίευσης, είναι να του την εξηγήσουμε όταν θα μας ζητήσει να του αγοράσουμε ένα ακόμα αυτοκινητάκι, μια ακόμα κούκλα, γενικά ένα «ακόμα» παιχνιδάκι μεταξύ των τόσων που έχει. Αυτό που θα μπορούσαμε να κάνουμε λοιπόν, είναι να του δείξουμε σε κέρματα την αξία του παιχνιδιού που ζητάει και να το παροτρύνουμε να συγκεντρώσει τα χρήματα βάζοντας στην άκρη ένα μέρος από το χαρτζιλίκι του.

 

Extra tip: Μέσω της αποταμίευσης τα παιδιά μαθαίνουν να βάζουν στόχους και να «δουλεύουν» για την πραγματοποίησή τους. Επίσης γίνονται πιο υπομονετικά, επίμονα και «γεύονται» την επιτυχία κάθε φορά που αγγίζουν τον στόχο τους!

 

 

Κανόνας #4: ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

Των φρονίμων τα παιδιά…

 

Ο μόνος τρόπος για να μάθει το παιδί να διαχειρίζεται σωστά το χαρτζιλίκι του, είναι η σταθερή ανανέωσή του στον προκαθορισμένο χρόνο. Το ότι ξόδεψε μονομιάς τα χρήματα που του δώσαμε, δεν είναι λόγος για να υποκύψουμε στα παρακαλετά του επιβραβεύοντας -εμμέσως πλην σαφώς- τη σπατάλη του δίνοντας του έξτρα χρήματα. Η μόνη λύση λοιπόν στο «πρόβλημά» του θα πρέπει να είναι η αναμονή και…προσμονή για το επόμενο χαρτζιλίκι. Έτσι, θα μάθει να σκέφτεται πιο υπεύθυνα υπολογίζοντας καλύτερα τα έξοδά του βάσει των πραγματικών αναγκών του.

 

Extra tip: Μια παραχώρηση που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να επαναπροσδιορίσουμε το κάθε πότε θα του δίνουμε το χαρτζιλίκι, βοηθώντας το έτσι να οργανώσει καλύτερα τα έξοδά του. Π.χ. αντί για μια φορά το μήνα θα μπορούσαμε να του δίνουμε ένα ποσό κάθε εβδομάδα. Προσοχή: Το συνολικό ποσό του μήνα χωρισμένο σε εβδομάδες, όχι το ποσό του μήνα κάθε εβδομάδα!

 

 

Της Μάρθας Αγγελοπούλου με τη συνεργασία της ψυχολόγου - ψυχοθεραπεύτριας Σταυρούλας Σανίδα και της νηπιαγωγού Σοφίας Προδρόμου.

 

Διαβάστε περισσότερα στο www.paidimag.gr.

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)

MOST POPULAR