counter

Πώς θα μάθει να διαβάζει μόνο του το παιδί σας;

Πώς θα μάθει να διαβάζει μόνο του το παιδί σας;
Πώς θα μάθει να διαβάζει μόνο του το παιδί σας;

Εκεί που όλα μοιάζουν ήρεμα κι απολαμβάνουμε τον λιγοστό ελεύθερο χρόνο που μας έχει απομείνει, ξάφνου, το πελώριο σύννεφο της «μελέτης» καλύπτει το σπίτι μας και μια «βροχή» από σχολικά βιβλία και τετράδια ταράζουν την οικογενειακή μας γαλήνη… Στο χέρι μας είναι να βάλουμε «τέλος» στη μάχη του «διαβάσματος» και να βγούμε νικητές, τόσο εμείς όσο και τα παιδιά. Πως; Μα φυσικά ενισχύοντας τη μία και μοναδική φράση που τόσο συχνά βροντοφωνάζουν τα μικρά μας: «Μπορώ και μόνος μου!» Αφού ισχύει για «όλα» τα υπόλοιπα, γιατί να μην ισχύει και για το διάβασμα;

Η οργάνωση του χώρου και του χρόνου σε συνδυασμό με τις συμβουλές μας και την απαραίτητη επιβράβευση της προσπάθειας των παιδιών είναι κάποια από τα στοιχεία που κρύβονται στη μαγική φόρμουλα για μια επιτυχημένη, αποδοτική μελέτη στο σπίτι. Πιο αναλυτικά: 

Ξεκινώντας…

  • Φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα. Π.χ. θα διαβάζουμε καθημερινά μία ώριτσα μετά το φαγητό ή από τις έξι έως τις επτά κάθε απόγευμα. Αποφεύγουμε πάντα να διαβάζουμε μια ή δυο ώρες προτού πάνε για ύπνο γιατί δεν θα έχουμε και τόσο καλά αποτελέσματα λόγω της κούρασης όλης της ημέρας.
  • Επιλέγουμε ένα ήσυχο μέρος, μακριά από υπολογιστές, τηλεοράσεις και ραδιόφωνα για να ξεκινήσουμε τη μελέτη. Μην εκπλαγείτε αν αντί για το άνετο γραφείο στο δωμάτιό του το παιδί προτιμήσει το τραπέζι της κουζίνας ή της τραπεζαρίας… Το σημαντικό είναι να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να αποδώσει.

  • Κάνουμε μια μικρή λίστα με αυτά που πρέπει να διαβάσει και σβήνουμε κάτι φορά το κομμάτι που ολοκληρώνει. Έτσι, μπορεί ελέγχει καλύτερα τα όσα έχει να κάνει και να τσεκάρει τι του λείπει μέχρι να τελειώσει το διάβασμά του.

  • Οργανώνουμε παρέα το χρόνο του. Π.χ. Έχεις πέντε λεπτά για να διαβάσεις αυτό το κομμάτι. Αλλά πέντε για την ορθογραφία. Δέκα λεπτά για την έκθεση κ.ό.κ…

  • Έχουμε πάντα έτοιμο για…δράση «το κουτάκι της μελέτης»! Ένα χαρτόκουτο το οποίο θα πρέπει να περιέχει όλα όσα μπορεί να χρειαστεί το μικρό μας όσο διαβάζει τα μαθήματά του. Π.χ. μολυβάκια, ξύστρες, γόμες, χάρακες, διαβήτες, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, χαρτιά, ψαλιδάκια, κόλες… Έτσι δεν θα βρίσκει αφορμές να αφήνει τη μελέτη για να ψαχουλεύει άσκοπα στα συρτάρια του γραφείου του…

  • Είμαστε πάντα θετικοί! Αποφεύγουμε σχόλια του στυλ «Μα καλά, πόσα πράγματα σας έβαλε αυτή η δασκάλα; Αχ καημενούλη μου πόσα πράγματα πρέπει να διαβάσεις…» Δεν ξεχνάμε να το ενθαρρύνουμε και να του θυμίζουμε πόσο σημαντικό είναι το σχολείο και πόσα εφόδια μας δίνει για το μέλλον.

    Κατά τη διάρκεια…

  • Όταν διαβάζει, διαβάζουμε κι εμείς. Π.χ. όταν αυτό διαβάζει ιστορία, γεωγραφία ή θρησκευτικά, διαβάζουμε κι εμείς ένα βιβλίο. Όταν γράφει μια έκθεση, γράφουμε κάποια πράγματα στην ατζέντα μας, όταν κάνει μαθηματικά, υπολογίζουμε τους λογαριασμούς που έχουμε να πληρώσουμε. Έτσι, το βοηθάμε παράλληλα να συνειδητοποιήσει πως τα μαθήματα του σχολείου έχουν άμεση εφαρμογή σε πολλές δραστηριότητες της καθημερινότητάς μας είτε είμαστε μικροί, είτε μεγάλοι.

  • Όταν το παιδί ζητά τη βοήθειά μας, το συμβουλεύουμε, αλλά δεν του δίνουμε ποτέ απευθείας τις απαντήσεις.

  • Αν δούμε ότι κουράζεται, του επιτρέπουμε ένα ή δύο μικρά διαλλείματα για να ανακτήσει τις δυνάμεις του.

    Στο τέλος…

  • Όταν έχει ολοκληρώσει το διάβασμα του λέμε να μας κάνει μια μικρή περίληψη, ή να μας δείξει την εργασία του. Είναι σημαντικό να γνωρίζει πως ενδιαφερόμαστε για την πρόοδό του.

  • Αν εντοπίσουμε κάποιο λάθος, δεν το διορθώνουμε. Το συμβουλεύουμε απλά να ρίξει μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά σε αυτά που έχει γράψει.

  • Επιβραβεύουμε πάντα την προσπάθεια του! Αφού τελειώσει τη μελέτη το ανταμείβουμε με μια λιχουδιά, μια μικρή βόλτα, λίγη τηλεόραση ή λίγα παιχνίδια μαζί με τη μαμά και τον μπαμπά!

 

! Δεν ξεχνάμε ποτέ πως είμαστε δίπλα στα παιδιά για να τα επιβλέπουμε και να τα καθοδηγούμε. Δεν διαβάζουμε εμείς αντί γι’ αυτά! Πρέπει να βασίζονται στις δικές τους δυνάμεις ούτως ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν όχι μόνο στις προκλήσεις που συναντούν στο σπίτι, αλλά και σε αυτές που θα τα περιμένουν την επόμενη μέρα στην αίθουσα του σχολείου. Τότε που εμείς θα είμαστε στη δουλειά…

 

* Mε τη συνεργασία της παιδαγωγού Σοφίας Προδρόμου.

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)

MOST POPULAR