counter

Ενεργό διάβασμα για σούπερ απόδοση!

Ενεργό διάβασμα για σούπερ απόδοση!
Ενεργό διάβασμα για σούπερ απόδοση!

Ενεργό διάβασμα για σούπερ απόδοση!

Τόσο οι μικροί μαθητές, όσο και… εμείς –μιας και τους βοηθάμε– πρέπει να προτιμούμε το ενεργό διάβασμα, που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών. Για να βοηθήσουμε τα μικρά μας να το πετύχουν θα πρέπει να τους μάθουμε να ακολουθούν κάποια μικρά, απλά, σταθερά αλλά πολύτιμα βήματα:  

 

  • Να υπογραμμίζουν στο κείμενο τα κύρια σημεία του μαθήματος, τις λέξεις-κλειδιά, αλλά και να κρατούν σημειώσεις στο περιθώριο του βιβλίου, καθώς έτσι ενισχύεται η οπτική τους μνήμη ώστε να συγκρατεί μεγαλύτερο εύρος πληροφόρησης.  

 

  • Μαθαίνουμε στο παιδί μας κάθε τόσο να σταματάει το διάβασμα, να σηκώνει το κεφάλι του από το βιβλίο και να ρωτάει «τι έχω διαβάσει μέχρι τώρα;». Μια ανακεφαλαίωση θα αποδείξει πως έχει καταλάβει την ύλη, την έχει συνδυάσει με προηγούμενα μαθήματα και έτσι έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να θυμηθεί το μάθημα αν τύχει και εξεταστεί την επόμενη μέρα. 

 

  • Όταν τα παιδιά ολοκληρώσουν το διάβασμα θα πρέπει να παρουσιάσουν το μάθημα στον εαυτό τους φωναχτά, σαν να παίζουν θέατρο. Στη συνέχεια θα πρέπει να προχωρήσουν στην αυτοαξιολόγηση. Ακούγοντας τη χροιά της φωνής τους, θα καταλάβουν τον τόνο που πρέπει να έχουν για να κερδίσουν τις εντυπώσεις αν χρειαστεί να σηκωθούν την επομένη στον πίνακα. Όσο περισσότερο ένας μαθητής δουλεύει μόνος του τόσο πιο γρήγορα ανακαλύπτει τις δεξιότητές του. Σίγουρα πάντως κάποιες φορές η βοήθεια των γονιών σε αυτό το σημείο μπορεί να είναι σημαντική. Ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού η μαμά θα πρέπει να κρατάει το βιβλίο ώστε το παιδί να της πει το μάθημα όχι παπαγαλιστί, αλλά με τα δικά του λόγια. Κάποιες ερωτήσεις γύρω από το κείμενο θα αποκαλύψουν αν έχει καταλάβει το νόημά του ή όχι.

 

  • Η αναζήτηση πληροφοριών σε άλλα βιβλία, λεξικά ή εγκυκλοπαίδειες βοηθάει το παιδί να διευρύνει το λεξιλόγιό του. Θα πρέπει άλλωστε από πολύ νωρίς να καταλάβει πως η γνώση είναι μία και πως όλα τα μαθήματα συνδέονται μεταξύ τους.

  

  • Μια στις τόσες, αξίζει να αφήνουμε το παιδί μας να διαβάζει μαζί με άλλα παιδιά. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες, η ομαδική μελέτη είναι πιο αποτελεσματική. 

 

 

  • Το διάβασμα αμέσως μετά το φαγητό θα πρέπει να αποφεύγεται όπως και το φαγητό την ώρα του διαβάσματος. Σεβόμαστε τη «μαθητική δουλειά» αντιμετωπίζοντάς τη σαν κάτι σπουδαίο σαν μια πολύ σοβαρή εργασία για να την εκλάβει έτσι και το παιδί.  

 

  • Αμέσως μετά το διάβασμα παρακινούμε το μικρό μας να παίξει με τους φίλους του ή με το αγαπημένο του παιχνίδι. Είναι σημαντικό το παιδί μας να μην χάσει το γέλιο και το κέφι του εξαιτίας της ψυχικής έντασης, που μπορεί να προκαλούν καμιά φορά τα μαθήματα, αλλά και των δικών μας υψηλών απαιτήσεων.  

 

Extra tip: Καλό είναι τα δύσκολα μαθήματα να διαβάζονται τις πρώτες απογευματινές ώρες, μιας και ο βαθμός συγκέντρωσης της προσοχής είναι καλύτερος και μεγαλύτερος τη συγκεκριμένη στιγμή της ημέρας.  

 

 

Της Κατερίνας Παπαγεωργίου, με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών Νίκου Νούλα και Δήμου Σφακιανάκη.  

 

Διαβάστε περισσότερα στο www.paidimag.gr.

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)

MOST POPULAR