X
Χρησιμοποιούμε cookies για να διασφαλίσουμε πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης στο Fthis.gr. Επιλέγοντας «Συμφωνώ», αποδέχεστε να λαμβάνετε όλα τα cookies . Διαβάστε την πολιτική μας για τα cookies

7 ερωτήσεις για το παιδικό κάθισµα του αυτοκινήτου

7 ερωτήσεις για το παιδικό κάθισµα του αυτοκινήτου

Από τον Θάνο Οικονόμου,

Αν η πρώτη σου ερώτηση είναι αν είναι πιο ασφαλές να κρατάς το µωρό στην αγκαλιά σου, η απάντηση είναι ΟΧΙ.

Οι δυνάµεις που αναπτύσσονται στην καµπίνα των επιβατών σε περίπτωση

ατυχήµατος µπορούν να είναι εκατοντάδες κιλά Ή και παραπάνω και κανένας γονέας δεν θα µπορέσει να συγκρατήσει το παιδί του, ακόµα και σε ατύχηµα µε µικρή ταχύτητα.

Της Φλώρας Κασσαβέτη

Τι άλλο πρέπει να ξέρεις; Ότι ο ΚΟΚ ορίζει ότι για τη µεταφορά παιδιών ηλικίας µικρότερης των 12 ετών µε αυτοκίνητο είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών µέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως καθίσµατα και ζώνες ασφαλείας. Κατά συνέπεια: για τα παιδιά είναι υποχρεωτικό το παιδικό καθισµατάκι. Ορίστε τι άλλο είναι πιθανό να θέλεις να ρωτήσεις:

Μέχρι ποια ηλικία πρέπει το παιδί µου να κάθεται σε παιδικό κάθισµα;

Όλα τα συστήµατα παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων είναι σχεδιασµένα για να προσφέρουν προστασία σε επιβάτες µε ύψος από τουλάχιστον 135 εκ. και πάνω. Τα παιδιά µε ύψος κάτω από 135 εκ., που είναι απλά δεµένα µε τη ζώνη του αυτοκινήτου, έχουν ελλιπή προστασία και είναι εκτεθειµένα σε πολύ µεγάλο κίνδυνο σε περίπτωση ατυχήµατος. Με βάση τον ΚΟΚ, η χρήση παιδικού καθίσµατος στην Ελλάδα είναι υποχρεωτική µέχρι 12 ετών.

Πότε πρέπει να αλλάξω κατηγορία καθίσµατος;

Η σύσταση είναι να αλλάζουµε κάθισµα όταν το παιδί έχει εξαντλήσει το όριο κιλών της προηγούµενης κατηγορίας.
Μια άλλη παράµετρος που θα µας οδηγήσει σε αλλαγή κατηγορίας καθίσµατος είναι το εάν το κεφάλι του παιδιού ξεπερνά την πλάτη του παιδικού καθίσµατος.

Γιατί είναι προτιµότερη η ανεστραµµένη τοποθέτηση;

Όλα τα βρεφικά καθίσµατα της κατηγορίας 0/0+ (0-13 κιλά) τοποθετούνται υποχρεωτικά ανάποδα γιατί έτσι θεωρούνται ασφαλέστερα. Στη Σκανδιναβία, η συντριπτική πλειονότητα των παιδιών παραµένει ανάποδα µέχρι 4 ετών, στην υπόλοιπη Ευρώπη µέχρι 9-12 µηνών, ενώ στις ΗΠΑ µέχρι 12-15 µηνών. Έρευνα µεγάλης σουηδικής αυτοκινητοβιοµηχανίας έδειξε ότι σε σύνολο 13.000 ατυχηµάτων µε εµπλεκόµενα 800 παιδιά από 0-4 ετών οι σοβαροί τραυµατισµοί σε παιδιά που ήταν σε ανάποδα καθίσµατα ήταν 8%, ενώ σε παιδιά που ήταν σε καθίσµατα που κοιτούσαν µπροστά 40%.

Ποια είναι η καλύτερη θέση στο αυτοκίνητο για να τοποθετήσω το παιδικό κάθισµα;

Θεωρητικά, η µεσαία θέση του πίσω καθίσµατος είναι η πιο ασφαλής, µε την έννοια ότι αυτό το σηµείο έχει τη µεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκινήτου, άρα και τις µικρότερες πιθανότητες τραυµατισµού σε περίπτωση σύγκρουσης. Δεν έχουν, όµως, όλα τα αυτοκίνητα ζώνη τριών σηµείων εκεί (απαραίτητη για την τοποθέτηση παιδικού καθίσµατος). Μεταξύ των δύο πίσω θέσεων, συνιστάται αυτή πίσω από το συνοδηγό γιατί οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι ελαφρά µικρότερες από εκείνες στην αριστερή.

Μπορώ να τοποθετήσω ένα παιδικό κάθισµα στη θέση του συνοδηγού;

Η απόφαση τοποθέτησης ή µη βρεφικού καθίσµατος στη θέση του συνοδηγού εξαρτάται περισσότερο από τις συνήθειες χρήσης του αυτοκινήτου. Μία µητέρα η οποία χρησιµοποιεί πολύ συχνά το αυτοκίνητο µόνη της, µε το νεογέννητο µωρό της, θα µπορούσε να έχει το βρεφικό κάθισµα στη θέση του συνοδηγού και να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού και άρα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου (πάντα υπό τον όρο ότι έχει απενεργοποιήσει τον αερόσακο). Αντίθετα, εάν η χρήση του αυτοκινήτου είναι πιο συχνή από όλη την οικογένεια, είναι πιο βολικό τα µωρά να είναι πίσω και να ελέγχονται από ειδικούς αµβλυγωνικούς καθρέπτες. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες για την ασφάλεια που αφορούν τόσο το αυτοκίνητο όσο και το παιδικό κάθισµα.

Είναι ασφαλές να χρησιµοποιήσω ένα µεταχειρισµένο κάθισµα;

Εάν δεν είστε απολύτως βέβαιοι ότι το κάθισµα δεν έχει εµπλακεί ποτέ σε ατύχηµα, µην το χρησιµοποιήσετε. Κάθισµα που µπορεί µε µια πρώτη µατιά να φαίνεται ασφαλές, µπορεί να κρύβει επικίνδυνη φθορά στις ζώνες, στο εσωτερικό ή στα πλαστικά µέρη από κάποιο ατύχηµα.

*Παιδίατρος Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιμελητής Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών

paidiatosmou@gmail.com paidiatrosmou.gr

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)