counter

5 (βασικά) βήματα για να ενισχύσουμε την αυτονομία του

5 (βασικά) βήματα για να ενισχύσουμε την αυτονομία του
5 (βασικά) βήματα για να ενισχύσουμε την αυτονομία του

Το μικρό μας έχει μάθει να πηγαίνει στο μπάνιο και να πλένει τα χεράκια του μόνο του. Βάζει τα ρουχαλάκια του, τακτοποιεί τα παιχνίδια του και γενικά είναι ένα αυτόνομο παιδάκι. Όλα αυτά στο σχολείο, γιατί στο σπίτι θέλει ό,τι κάνει, να το κάνει με εμάς!
 
Κάθε του κίνηση συνοδεύεται από τη λέξη «μαμά»! Π.χ. «Μαμά, θέλω να πάω στο μπάνιο!» ή «Θα μου βάλεις τα παπούτσια μαμά;», κ.λπ. Ό,τι κι αν κάνει, θέλει διαρκώς να βρισκόμαστε δίπλα του. Για να φάει, να ντυθεί, να παίξει, ακόμα και να κοιμηθεί. 
 
Τι μπορεί να φταίει και πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;
Αλήθεια, έχουμε σκεφτεί αν ο τρόπος που έχουμε διαμορφώσει το σπίτι είναι «φιλικός» προς το παιδί μας; Αυτή είναι μια βασική προϋπόθεση για να προάγουμε την αυτονομία του. Βλέπετε, το μικρό μας θα πρέπει να φτάνει το σαπούνι και τη βρύση προκειμένου να πλύνει τα χεράκια του. Χρειάζεται να μπορεί να φτάσει τα ρούχα του για να ντυθεί και είναι απαραίτητο να έχει πρόσβαση στα ράφια του δωματίου του για να τακτοποιήσει τα παιχνίδια του. Γι’ αυτό, φροντίζουμε να τοποθετήσουμε ένα σκαλοπατάκι κάτω από τον νιπτήρα, οργανώνουμε παρέα την ντουλάπα του και φροντίζουμε να «εφοδιάσουμε» το δωμάτιό του με χαμηλά ράφια και πολύχρωμα κουτιά ούτως ώστε να κάνουμε το συμμάζεμα πιο διασκεδαστικό και ευκολότερο. 
 
Τι θα πρέπει να θυμόμαστε...
1. Βλέποντας τον κόσμο με τα μάτια του παιδιού μας, μπορούμε να τον κάνουμε πιο ενδιαφέρον για εκείνο. 
2. Επίσης, δεν παραλείπουμε να παροτρύνουμε το μικρό μας να κάνει μόνο του κάποια πραγματάκια επιβραβεύοντάς το για κάθε κατόρθωμά του! 
3. Του δίνουμε χρόνο ούτως ώστε να μπορέσει να ντυθεί, να πλυθεί, να συμμαζέψει – κάποια πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα για εκείνο όσο είναι για εμάς. 
4. Δεν ξεχνάμε να του προσφέρουμε διαρκώς επιλογές ούτως ώστε να νιώθει πως εκείνο αποφασίζει. 
5. Όταν βλέπουμε πως τα πράγματα αρχίζουν να «δυσκολεύουν» λίγο για εκείνο, δεν σπεύδουμε κατευθείαν να δώσουμε τη λύση. Αντιθέτως, το προκαλούμε να δοκιμάσει ξανά. Είναι πιο σημαντικό να παροτρύνουμε το μικρό μας «να πάρει στα χέρια του τη ζωή του», παρά να μανατζάρουμε την κάθε του κίνηση. 
 
* Με τη συνεργασία της ψυχολόγου Ειρήνης Μπίρμπου και της παιδαγωγού Σοφίας Προδρόμου. 

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)

MOST POPULAR