counter

Μπετόβεν: Σονάτες και παραλλαγές

Μπετόβεν: Σονάτες και παραλλαγές
Μπετόβεν: Σονάτες και παραλλαγές

Μπετόβεν: Σονάτες και παραλλαγές

Οι Πέντε Σονάτες για βιολοντσέλο και πιάνο του Μπετόβεν, μαζί με τις τρεις συλλογές παραλλαγών του σε θέματα του Χαίντελ και του Μότσαρτ, αποτελούν μερικά από τα έργα-ορόσημα της φιλολογίας της μουσικής δωματίου. Δύο δεξιοτέχνες διεθνούς φήμης, εκπρόσωποι της νεότερης γενιάς, ο τσελίστας Άγγελος Λιακάκης και ο πιανίστας Τίτος Γουβέλης, επέλεξαν να παρουσιάσουν ολόκληρο τον κύκλο των έργων αυτών –ιδωμένο μέσα από την προσωπική τους ματιά– κατά τη φετινή και κατά την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο στο Μέγαρο. Στην πρώτη συναυλία τους στο πλαίσιο της Σειράς «Μουσική Δωματίου», θα ερμηνεύσουν στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, την Τετάρτη 9 Απριλίου (ώρα: 20.30), τις Σονάτες για τσέλο και πιάνο αρ. 1, 3 και 4 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, καθώς και τις Επτά παραλλαγές του επάνω σε ένα θέμα από τον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ. Τη συναυλία θα προλογίσει ο πιανίστας Τίτος Γουβέλης.

 

Συνθέτης-σημείο αναφοράς για τους σύγχρονούς του, ο Μπετόβεν ήταν αυτός που καθόρισε τα πρότυπα με βάση τα οποία αναμετρήθηκε η ρομαντική μουσική τον 19ο αιώνα. Ήταν αυτός που ανανέωσε τη μορφή, το περιεχόμενο και τις δεξιοτεχνικές απαιτήσεις της μουσικής δωματίου ως προς τους σολίστ. Η επιρροή του μάλιστα ήταν τόσο σημαντική στους ομότεχνούς του, που ουκ ολίγοι μεταγενέστεροι μουσουργοί δίσταζαν πολύ να καταπιαστούν με το συγκεκριμένο είδος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Γιοχάννες Μπραμς, ο οποίος είχε καταστρέψει περισσότερα από 20 έργα του θεωρώντας τα ανάξια να συγκριθούν με τις συνθέσεις του μεγάλου Γερμανού κλασικιστή, αυτού του «γίγαντα που είχε προπορευθεί», όπως συνήθιζε να λέει για τον Μπετόβεν.

 

Το μουσικό ταξίδι της βραδιάς θα αρχίσει με τη διμερή Σονάτα αρ. 1 για πιάνο και βιολοντσέλο σε φα μείζονα, έργο 5/1 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827). Γράφτηκε το 1796 στο Βερολίνο, όταν ο συνθέτης συνάντησε τον Βασιλιά της Πρωσίας Φρειδερίκο-Γουλιέλμο Β΄, ο οποίος ήταν φανατικός φιλόμουσος και καλός τσελίστας, γι’ αυτό και αυτή η Πρώτη σονάτα για τσέλο είναι αφιερωμένη στον Πρώσο ηγεμόνα. Σύμφωνα με ιστορικές μαρτυρίες, τη Σονάτα αρ. 1 είχε ερμηνεύσει αρκετές φορές στην πρωσική αυλή ο ίδιος ο συνθέτης, μαζί με τον πρώτο τσελίστα του βασιλιά. Σχεδόν 20 χρόνια αργότερα, στα 1815, ο μεγάλος μουσουργός καταγίνεται και πάλι με τη συγκεκριμένη φόρμα και γράφει την τετραμερή Σονάτα αρ. 4 για πιάνο και βιολοντσέλο σε ντο μείζονα, έργο 102/1, ξεφεύγοντας εντελώς από τις διδαχές των Χάυντν και Μότσαρτ. Για τον ώριμο πλέον Μπετόβεν, είναι μια οδυνηρή περίοδος, καθώς έχει καταβληθεί από τις δυσκολίες της ζωής, ενώ τα προβλήματα υγείας του επιδεινώνονται συνεχώς, με την κώφωση να τον έχει βυθίσει στη σιωπή και την απομόνωση.

 

Οι Επτά Παραλλαγές για πιάνο και βιολοντσέλο (WoO.46) επάνω σε ένα θέμα από το ντουέτο «Οι άνδρες που είναι ερωτευμένοι» από την Πρώτη Πράξη του «Μαγικού αυλού» του Μότσαρτ (1801), οι οποίες θα ακουσθούν στην αρχή του δεύτερου μέρους της συναυλίας, είναι μία από τις νεανικές συνθέσεις του Μπετόβεν. Ανήκει στην πρώτη του περίοδο, και η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος –όχι μόνο του μουσικού θέματος, αλλά και αυτού της συζυγικής αγάπης έτσι όπως την εξυμνούν ο Παπαγκένο και η Παμίνα σε αυτό το τόσο λυρικό και μελωδικό ντουέτο–, ενδέχεται να συνδέεται με την αινιγματική «αθάνατη αγαπημένη» του Μπετόβεν, καθώς και με την επιθυμία του συνθέτη να βρει τη γαλήνη στο πρόσωπο της ιδανικής συντρόφου. Στις παραλλαγές αυτές, ο ρόλος του πιάνου είναι πρωταγωνιστικός, ενώ οι εναλλαγές στο ύφος ποικίλλουν: ζωηρότητα και ευθυμία από τη μία, μελαγχολία και οδύνη από την άλλη. Όσο για τη θυελλώδη και ορμητική Σονάτα αρ. 3 για πιάνο και βιολοντσέλο σε λα μείζονα, έργο 69, με την οποία θα κλείσει η βραδιά, το εντυπωσιακό είναι ότι ολοκληρώθηκε στα 1808, μια χρονιά που υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγική για τον Μπετόβεν, αφού τότε συνέθεσε το κοντσέρτο του για βιολί, δύο τρίο για πιάνο και δημοσίευσε την Πέμπτη και Έκτη Συμφωνία του.

 


Info: Τετάρτη 9 Απριλίου στις 20:30, Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία μουσικής δωματίου του Άγγελου Λιακάκη και του Τίτου Γουβέλη είναι: 12€ (Ζώνη Β) και 20€ (Zώνη Α). Ειδικές τιμές: 5€ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και Α.Μ.Ε.Α.) και 8€ (65+ και πολύτεκνοι). Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του Μ.Μ.Α.: www.megaron.gr.

FTHIS GOOGLE NEWS
Ακολουθήστε το Fthis.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά στην πηγή FThis (με ενεργό σύνδεσμο προς το FThis.gr)

MOST POPULAR